علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از اعلام تاریخ برگزاری امتحانات دانش آموزان کلیه پایه ها خبر داد. وی با اشاره به تداوم آموزشهای غیرحضوری به دلیل شرایط جنگی کشور از برنامهریزی جهت برگزاری امتحانات از ۹ خردادماه خبر داد و گفت: امتحانات پایههای هفتم تا دهم به صورت استانی و منطقهای و با “مجوز” شورای تأمین هر استان به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار میشود. برگزاری آزمونهای “نهایی” پایههای یازدهم و دوازدهم نیز منوط به تثبیت شرایط تا اواخر تیرماه است.
علی فرهادی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص نحوه و زمان برگزاری امتحانات دانشآموزان گفت: از آغاز جنگ آموزشها به صورت غیرحضوری تداوم یافت. برای آنکه مدارس به صورت حضوری آغاز به کار کنند آموزش و پرورش تنها تصمیمگیرنده و کنشگر نیست بلکه بخشهای مختلف نظام حکمرانی باید آموزش حضوری یا غیرحضوری را بپذیرد.
وی با بیان اینکه مجموعه نظام اجرایی و حکمرانی کشور به این جمع بندی رسیدند که در تمام پایهها، در تمام مناطق، در سراسر کشور و در تمام مقاطع، آموزشها به صورت غیر حضوری باشد افزود: با توجه به اینکه به واسطه آغاز جنگ و شهادت رهبر شهیدمان کل دولت از جمله مدارس و دانشگاهها یک هفته تعطیل شدند ـ البته بعد از یک هفته بلافاصله آموزشها به صورت غیرحضوری در بستر سکوی شاد و سایر شبکههای اجتماعی داخلی آغاز شد ـ لذا برگزاری امتحانات با یک هفته تاخیر از ۹ خرداد ماه برنامه ریزی شده است.
فرهادی با بیان اینکه در پایه یازدهم و دوازدهم مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید آزمون نهایی برگزار کنیم گفت: آزمون نهایی دقیقا شبیه کنکور است یعنی باید در یک زمان به صورت همزمان و در سراسر کشور برای همه دانش آموزان امتجان برگزار شود، لذا آزمون نهایی را نمیتوان در یک استان جدا و در استان دیگری جدا برگزار کنیم و باید حتما به صورت هماهنگ کشوری و همزمان باشد.
از طرفی مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایه یازدهم و دوازدهم درسها “تاثیر قطعی” در نتیجه کنکور سراسری دارد، از طرف دیگر هنوز زمان برگزاری کنکور مشخص نشده است، بنابراین برای اینکه این مسئله به نحوی حل شود با پیگیری، بحث و تبادل نظر زیاد در شورای عالی آموزش و پرورش و ستاد عالی آزمونهای وزارت آموزش و پرورش این جمع بندی صورت گرفت که اولا تا اواخر تیرماه صبر کنیم، اگر ۱۵ روز قبل از پایان تیرماه و آغاز مرداد ماه شرایط تثبیت شد در ۱۵ روز میتوانیم مقدمات برگزاری آزمون نهایی را فراهم کنیم اما اگر نتوانستیم این کار را انجام دهیم و شرایط جنگی و شرایط کشور به سمتی رفت که زمان تثبیت و عادی شدن شرایط به نحوی بود که این اجازه داده نشد، در این صورت تا قبل از پایان شهریور ماه از دانش آموزان پایه یازدهم و دوازدهم آزمون داخلی برگزار میکنیم که به استان ها واگذار می شود.
