آموزش انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

آموزش انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

برای داوطلبان کنکوری انتخاب رشته مهم ترین و تاثیر گذار ترین مرحله پس از برگزاری کنکور سراسری محسوب می شود که تعیین کننده آینده آن ها است. بسیاری از داوطلبان در مورد چگونگی انجام انتخاب رشته و اصولی ترین روش های انجام انتخاب رشته اطلاعات کاملی نداشته و یا اطلاعات درستی ندارند. در این مطلب به توضیح کامل در مورد نحوه انتخاب رشته اصولی و موفق برای کنکور ۱۴۰۳ می پردازیم، با ما همراه باشید.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

پس از برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ و نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ نتایج اولیه کنکور که شامل درصد هر درس و تراز و رتبه داوطلب در سهمیه و کشور می باشد را دریافت می کنند و دفترچه انتخاب رشته پس از برگزار نوبت دوم کنکور منتشر می شود و داوطلبان باید در بازه زمانی مشخص (معمولا کمتر از 10 روز) انتخاب رشته را انجام دهند. در ادامه به توضیح کامل در مورد انتخاب رشته و فرایند انجام انتخاب رشته اصولی می پردازیم.

انتخاب رشته اصولی

داشتن یک انتخاب رشته اصولی نیازمند توجه به یکسری مولفه اصلی است که داوطلبان باید برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی و موفق، به آن ها توجه داشته باشند. توجه به این مولفه ها منجر می شود که داوطلبان انتخاب رشته ای منطقی داشته باشند و 150 کد رشته ای که در دفترچه می توانند انتخاب کنند به درستی باشد.

مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته

دفترچه انتخاب رشته شامل معرفی رشته های دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش آن برای هر رشته همراه با کد رشته می باشد. داوطلبان پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته ابتدا باید آن را به طور دقیق مطالعه کرده از دانشگاه هایی که رشته مورد نظر آن ها را دارند و ظرفیت پذیرش برای آن رشته ها چه تعدادی است مطلع شوند.

انتخاب رشته و دانشگاه

پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته، باید رشته مورد علاقه خود و دانشگاهی که علاقه مند به تحصیل در آن هستند را انتخاب کنند. در این مرحله بهتر است به جزئیات رشته مورد نظر خود دقت و توجه بالا داشته باشند. منظور از جزئیات رشته یعنی تعداد ترم هایی که باید در دانشگاه بگذرانند ( تعداد ترم ها تعیین کننده طول تحصیل آن ها ست)، واحد درس هایی که باید بگذرانند چه درس هایی را شامل می شود و درس ها با روحیات و توانمندی های ذهنی فرد سازگار است یا خیر.
دانشگاه های ایران به طور کلی شامل دانشگاه دولتی روزانه، دولتی شبانه، آزاد، پیام نور، پردیس خودگردان و … می باشد. داوطلب باید بر اساس شهریه پرداز بودن یا نبودن و میزان شهریه، دانشگاهی که تمایل به تحصیل در آن را دارد انتخاب کند.

انتخاب رشته بر اساس نمره کل رتبه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته

یکی از مهم ترین فاکتور های انتخاب رشته توجه دقیق به کارنامه اولیه است، یعنی داوطلب انتخاب های خود را بر اساس کارنامه خود در برگه ای یادداشت کند که احتمال قبولی در آن ها وجود دارد و 150 انتخاب خود را با انتخاب های رشته های رویایی و با احتمال کم انتخاب نکنند.

جمع بندی

پس از تعیین رشته مورد علاقه، دانشگاه و شهر هایی که علاقه مند به تحصیل در آن ها هستید، کد رشته محل هایی که در دفترچه انتخاب رشته درج شده است را یادداشت نموده و در بازه زمانی اعلام شده توسط سازمان سنجش، کد رشته محل ها را در پورتال شخصی خود در سایت سنجش، وارد نمائید.

برای مشاهده آموزش تصویری مراحل انجام انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش تصویری انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مقالات پیشنهادی
انتخاب رشته کنکور 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *