تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵

یکی از موضوعات بسیار مهم که منجر به تغییرات زیادی در نتیجه نهایی داوطلبان می شود؛ تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ می باشد. در کنکور ۱۴۰۵ میزان تاثیر سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد می رسد که نشان دهنده اهمیت بالای تاثیر امتحانات نهایی دانش آموزان در تراز و رتبه کلی آزمون سراسری است. دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۵ را دارند، می بایست از شرایط و میزان تاثیر سوابق تحصیلی آشنایی داشته باشند. در ادامه این مطلب جزئیات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه را تشریح و بررسی خواهیم نمود.

چه کسانی شامل تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ هستند؟

دانش آموزان همه رشته ها و گروه های آزمایشی شرکت کننده در کنکور سراسری (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) می توانند از تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی بهره ببرند. به طور کلی تمامی دانش آموزان نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، مشمول تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ هستند. همچنین دانش آموزان نظام قدیم که قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۵ را دارند نیز مشمول این طرح می شوند.

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی را در این رابطه ارائه دهیم، باید بگوییم که داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید که می خواهند نتیجه مطلوبی در کنکور سراسری ۱۴۰۵ کسب کنند، به لحاظ تاثیر سوابق تحصیلی در دو حالت قرار می گیرند:

1)دانش آموزانی که در یک یا چند پایه سابقه تحصیلی ندارند. این دسته از افراد می بایست در امتحانات نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم شرکت کنند و دروس هر سه پایه را به صورت نهایی امتحان بدهند و در واقع نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.

2) دانش آموزانی که در برخی از پایه ها و برخی از دروس دارای سوابق تحصیلی هستند اما از نمرات هر درس خود در امتحانات نهایی رضایت ندارند. این دسته از افراد می توانند در طرح ترمیم معدل یا نمره شرکت کنند. یعنی در امتحان نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طبق برنامه ای که آموزش و پرورش منتشر می کند شرکت نمایند و از تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ بهره ببرند.

افراد مشمول سوابق تحصیلی یا ترمیم نمره در کنکور ۱۴۰۵

  • داوطلبان نظام قدیم (ترمی واحدی) با مدرک دیپلم قبل از سال ۱۳۸۴
  • داوطلبان نظام قدیم (ترمی واحدی) با مدرک دیپلم سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰
  • داوطلبان نظام قدیم (سالی واحدی) با مدرک دیپلم سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸
  • داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳) با مدرک دیپلم سال ۱۳۹۸ به بعد
  • داوطلبان دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش

معدل کدام پایه های تحصیلی در کنکور ۱۴۰۵ تاثیر گذار است؟

بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی معدل امتحانات نهایی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم کلیه رشته ها در کنکور سراسری ۱۴۰۵ تاثیر گذار است. تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ شامل نمرات کتبی امتحانات نهایی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم می شود و این نمرات در تمامی دروس عمومی و تخصصی رشته تحصیلی داوطلب لحاظ خواهد شد.
لذا دانش آموزانی که در هر کدام از این سه پایه، سوابق تحصیلی ندارند، می بایست با شرکت رد امتحانات نهایی، برای خود سوابق تحصیلی را ایجاد کنند. همچنین دانش آموزانی که قصد ارتقای نمرات نهایی خود را دارند؛ قادر خواهند بود که در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و نمرات هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم خود را ترمیم کنند.

میزان و نحوه تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵

رتبه نهایی داوطلبان در کنکور تحت تاثیر دو عامل است. یکی آزمون سراسری و دیگری سوابق تحصیلی! این دو بخش شامل آزمون اختصاصی کنکور در دروس تخصصی و همچنین امتحانات نهایی در دروس تخصصی و عمومی است. در کنکور سراسری ۱۴۰۵ سهم کنکور ۴۰ درصد و سهم امتحانات نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم  ۶۰ درصد می باشد. در قسمت زیر می توانید جزئیات تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ را به تفکیک هر پایه مشاهده کنید.

تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ پایه دهم: دروس عمومی ۱۰ % ؛ دروس اختصاصی ۱۰ %
تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ پایه یازدهم: دروس عمومی ۱۰ % ؛ دروس اختصاصی ۱۰ %
تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ پایه دوازدهم: دروس عمومی ۱۰ % ؛ دروس اختصاصی ۱۰ %

سال آزمونپایه های شامل سابقه تحصیلیمیزان تاثیر سابقه تحصیلی (نمرات امتحانات نهایی )میزان تاثیر نمره کل آزمون (کنکور سراسری)
آزمون سراسری ۱۴۰۵دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد۴۰ درصد

ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۵ + شرایط

سازمان سنجش و آموزش کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش، این امکان را برای کلیه داوطلبان فراهم کرده است که نمرات نهایی خود را ارتقا دهند و در طرح ترمیم معدل شرکت کنند. آن دسته از داوطلبانی که از نمرات نهایی خود رضایت ندارند و می خواهند مجددا آن را امتحان بدهند؛ می توانند در ترمیم نمره شرکت کرده و نمرات بالاتر را جایگزین نمرات قبلی خود کنند و به این نحو میزان تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ را افزایش دهند.

برای هر فرد محدودیتی در انتخاب تعداد دروس در نوبتی که شرکت می کند وجود ندارد. البته در کنکور ۱۴۰۵ ممکن است که قوانین ترمیم معدل مقداری تغییر پیدا کنند که اطلاعیه های آن از سوی سازمان سنجش منتشر خواهد شد. ثبت نام ترمیم معدل معمولا یک ماه قبل از امتحانات نهایی آغاز می شود​. ترمیم معدل صرفا در نوبت امتحانات نهایی خرداد می گردد.

فرآیند ثبت نام برای ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی و همچنین اعلام نتایج نهایی این آزمون ها، صرفا به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری به مدارس انجام می پذیرد. این فرآیند از طریق سامانه مای مدیو به نشانی my.medu.ir امکان پذیر است.

امتحانات نهایی ۱۴۰۵

موسسه کلاسینو دوره های ویژه ای را مختص آمادگی برای امتحانات نهایی و افزایش تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۵ ارائه می دهد. در این دوره ها اساتید و مدرسان، مباحث درسی را به صورت خط به خط تدریس می کنند و انواع سوالات نهایی چند سال اخیر را با بهترین روش ها حل می کنند. لذا دانش آموزان ضمن فراگیری عمیق و مفهومی مطالب، می توانند نمرات بالایی را در امتحانات نهایی کسب کند.

به منظور ثبت نام در دوره های کلاسینو می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل کرده و با پشتیبان موسسه ارتباط برقرار نمایید و کد تخفیف کلاسینو را دریافت کنید. همچنین با کلیک بر روی لینک زیر قادر خواهید بود به صورت مستقیم در کلاس مورد نظر خود ثبت نام کنید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *